WWF och Knorr har släppt rapporten Future 50 Foods, som innehåller en lista över 50 livsmedel lämpliga att äta mer av för att värna om vår hälsa och naturens biodiversitet.

22 okt 2019

Listan, som bland annat innehåller gryn och spannmål, sädesslag, frön, baljväxter och nötter, inspirerar till en mer hållbar livsstil med stor variation av näringsrika växtbaserade råvaror.

Idag står jordbruket för cirka en fjärdedel av världens totala utsläpp av växthusgaser, varav kött- och mejeriproduktionen för hela 60 procent. En mer varierad kost med fler växtbaserade alternativ till animaliskt protein skapar en ökad biodiversitet inom jordbruket. Faktum är att 75 procent av all mat vi äter idag kommer från tolv växter och grödor samt fem djurarter. Tre grödor, ris, majs och vete utgör nära 60 procent av kalorierna som kommer från växtriket i vår kost. Tankeväckande är att det finns mellan 20 000 och 50 000 ätbara grödor och växter, men enbart 150 till 200 sorter konsumeras regelbundet av människor.

– Tillsammans med WWF har vi identifierat 50 framtidslivsmedel med högt näringsvärde, relativt låg miljöpåverkan och god smak. Vi hoppas kunna inspirera till en mer hållbar livsstil med större variation i den mat vi lagar och äter genom att bredda kunskapen om livsmedel från växtriket, säger Eva Skoog, chef för nutrition & hälsa på Knorr Sverige.

Tanken med rapporten är att inspirera till tre viktiga förändringar för planeten och vår hälsa. För det första, att äta en större variation av växtbaserade råvaror för att få i oss tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter. För det andra, att vi ska utforska hållbara växtbaserade källor till protein som kan ersätta kött, fågel och fisk för att minska negativ inverkan på klimatet. För det tredje, att lyfta fram mer näringsrika kolhydratkällor som samtidigt bidrar till ökad biodiversitet inom jordbruket.

Alger

1. Purpurtång
2. Brunalg

Bönor och baljväxter

3. Adzukibönor
4. Svarta bönor (black turtle beans)
5. Bondbönor
6. Bambarabönor
7. Ögonbönor
8. Linser
9. Maramabönor
10. Mungbönor
11. Sojabönor

Kaktusar

12. Nopal

Spannmål och sädeskorn

13. Amaranth
14. Bovete
15. Fingerhirs
16. Fonio
17. Kamutvete
18. Quinoa
19. Dinkel
20. Teff
21. Vildris

Frukt och grönsaker

22. Pumpablommor
23. Okra
24. Orangea tomater

Bladgrönsaker

25. Rödbetsblast
26. Broccolirybs
27. Kål
28. Moringa
29. Pakchoi
30. Pumpablad
31. Rödkål
32. Spenat
33. Vattenkrasse

Svampar

34. Enokisvamp
35. Maitakesvamp
36. Tallblodriska

Nötter och frön

37. Linfrön
38. Hampafrön
39. Sesamfrön
40. Valnötter

Rotfrukter

41. Svartrot
42. Persiljerot
43. Rättika

Groddar

44. Alfalfagroddar
45. Groddade kidneybönor
46. Groddade kikärtor

Rötter

47. Lotusrot
48. Storjams
49. Jamsbönrot
50. Röd indonesisk sötpotatis

Relaterade artiklar