Efterfrågan på vegetariska varor ökar under vegoboomen som pågår. Hemköp breddar därför det vegetariska sortimentet i kombination med att flytta vego från undanskymda egna diskar till att ligga på bästa plats i butiken.

7 Feb 2018

Under 2017 lanserades 100 nya vegetariska varor hos Hemköp och fler än så planeras till 2018. Högst vegoökning har Hemköp Hässelby strand haft, de ökade sin vegetariska försäljning med 500 procent under förra året.

Den vegetariska försäljningen ökade med 23 procent totalt för Hemköp under 2017. Intresset för vegetarisk mat är störst i storstäderna, men i alla Hemköps 190 butiker ökar efterfrågan på vegetariska och veganska varor. Mest vegetarisk mat säljer Hemköp Hornstull på Södermalm i Stockholm följt av Hemköp i Skarpnäck. Högst ökning har Hemköp Hässelby Strand som ökat sin vegetariska försäljning med närmare 500 procent från 2016 till 2017.
– Vi har det senaste året gjort en rejäl satsning på vegetarisk mat och placerat varorna på bästa plats i butiken, det har helt klart gett effekt. Vi har i hög grad medvetna kunder och när vi nyöppnade butiken inför 2016 var det en av de mest efterfrågade förändringarna, att vi tydligare skulle lyfta vegetariska varor, säger Tomas Lindborg, handlare på Hemköp i Hässelby Strand.

Relaterade artiklar