ICAs senaste genomgång visar hur försäljningen av vegetariska alternativ i Sverige har utvecklats under 2019. En "trend" som är stark över hela landet och i alla åldersgrupper.  

26 nov 2019

– Vego är inte längre en smal trend utan börjar bli en bred företeelse i hela landet, i vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1000% och det är roligt att många kunder vill pröva ny mat, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

Intresset för vego är stort över hela landet. Det som driver trenden är det som heter ”färsk vego”, exempelvis färska vegoschnitzlar, falafel eller burgare där den totala försäljningen har ökat med 40 %. I vissa delar av landet är utvecklingen av vego särskilt stark.

ICAs analyser visar att det oftast beror på en kombination av ett starkt intresse lokalt hos kunderna, samtidigt som ICA-handlaren engagerat sig i att möta den starka vegotrenden. Flest kunder finns i de fyra största städerna, där antalet nya vegokunder ökat med 12% i Stockholm, 10% i Göteborg, 13% i Malmö och 11% i Uppsala.

– Vi har försökt göra det enkelt för de kunder som vill pröva vego genom att visa hur vegoalternativ kan funka till både husmanskosten och fredagstacosen. Att det blivit enkelt att pröva vego, samtidigt som många kunder ser vego som bra för både miljö och hälsa är viktiga orsaker till de kraftiga ökningarna, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

ICAs vegotopplistor

Störst ökning i antal nya hushåll som köpt vego
Mölndal                                         347%
Burlöv                                           310%
Karlshamn                                    44%
Kil                                                  32%
Upplands-Bro                               30%
Ulricehamn                                   27%
Vansbro                                         24%
Östra Göinge                                24%
Uppvidinge                                   24%
Skurup                                          24%

Störst ökning i total vegoförsäljning
Mölndal                                         402%
Burlöv                                           225%
Karlshamn                                    56%
Upplands-Bro 44%
Örkelljunga                                   34%
Ulricehamn                                   33%
Uppvidinge                                   32%
Sundbyberg                                  32%
Gnosjö                                           31%
Överkalix                                      30%

Störst ökning av vegoköp hos män
Växjö                                             26%
Strömstad                                     25%
Sthlm Nord                                   23%
Södertälje                                     23%
Härjedalen                                    22%

Störst ökning av vegoköp hos kvinnor
Härjedalen                                    25%
Växjö                                             19%
Sthlm Nord                                   18%
Köping                                          18%
Södertälje                                     18%

Relaterade artiklar