Vi har fått flera frågor om Omega 3-intag. Vad är bäst och varför behövs det? Är linfrö olja lika bra som algolja? Skillnad på dyrt och billigt? Vår kostexpert Pernilla Berg svarar.

5 sep 2019

Psst… vi kommer att lägga upp en längre text om fetter och Omega-3 i veckan!


Det är olika typer av omega-3 i linfröolja och i algolja. Linfröolja innehåller alfalinolensyra (ALA) som är essentiell. ALA kan omvandlas till de längre omega-3 fetterna EPA och DHA i kroppen, men omvandlingen är ineffektiv.

Algolja innehåller EPA och DHA precis som fiskolja.

EFSA rek. minst 250 mg EPA/DHA per dag för vuxna och 250 mg EPA/DHA + 200 mg DHA för ammande/gravida.

Veganer har ingen naturlig källa till EPA och DHA förutom algolja och det är därför en värdefull källa. Riktmärket 250 mg EPA/DHA är förutom det som kroppen själv tillverkar från ALA. Att ta tillskott med algolja är därför allra viktigast för gravida och ammande, men alla kan dra nytta av EPA/DHA tillskott då nivåerna i kroppen annars kan bli låga.

ALA och EPA/DHA har olika funktion i kroppen. EPA och DHA behövs för en normal funktion av öga, hjärna och hjärta. Linfröolja och andra omega-3 rika oljor är oxidationskänsliga. Det är därför bra att köpa en olja av bra kvalité och att förvara oljan mörkt (gärna mörk flaska) och svalt för att undvika att den härsknar. Billig linfröolja är oftast av sämre kvalitet, säljs inte i mörk flaska och förvaras inte svalt i butiken.