Lax och avokado var nyckelspelare i Foodcast 2018, men i år är listan nästan helt vegansk. Och vanligaste sökorden? Tofu, miso, veganskt och hummus.

5 Dec 2018

Uber Eats Foodcast släpps årligen, och är baserad på de sökningar som ökat mest i appen under de senaste sex månaderna. Årets Foodcast visar att 2019 ser ut att bli ett veganskt år på restaurangerna Europa över, där ätbara blommor och köttsubstitut som seitan och heme ökar mest. De vegetariska och veganska trenderna har varit heta länge, men nu ser det ut som att 2019 kommer bli det stora genomslaget.

I Sverige är trenden densamma, där de tre vanligast förekommande sökningarna under året varit tofu, vitlök och miso. Andra vanliga sökningar i Sverige har varit bibimbap, tahini, sriracha, kimchi och sjögräs vilket också visar på ökade influenser från Asien och Mellanöstern.

De hetaste mattrenderna i Europa inför 2019:
1. Ätbarablommor (gurkört, lavendel och hibiskus)
2. Hampa-baserad mat och dryck (fröer, mjölk och te)
3. Seitan (proteinrikt köttsubstitut)
4. Manaeesh (bröd från Mellanöstern och Medelhavsområdet)
5. Heme (en ingrediens som gör att plantbaseradmat kan“blöda”)

De vanligaste sökningarna i Sverige 2018:
1. Tofu
2. Vitlök
3. Miso
4. Veganskt
5. Bulgur
6. Hummus
7. Bibimbap
8. Tahini
9. Tryffel
10. Sriracha
11. Acai
12. Kimchi
13. Quinoa
14. Ingefära
15. Pho
16. Kokos
17. Honung
18. Sjögräs
19. Agave
20. Kombucha

Relaterade artiklar