Nya Hemköp City i Stockholm försöker på ett innovativt sätt få folk att lättare välja vegetariskt.

25 Aug 2017

Foto: Stefan Nilsson

I Hemköp City tar vegetariska alternativ plats bredvid köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. En färsk undersökning från Hemköp visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegetariska alternativ bredvid animaliska produkter i butiken. Bland familjer med små barn är siffran betydligt högre. Här skulle 40 procent välja exempelvis vegofärs istället för nötfärs till köttfärssåsen.

– Det här är startskottet för en ny inriktning för Hemköp. Vi vill uppmuntra till mer hållbara val och ser att vi som kedja har ett stort ansvar i detta, och där är vegetarisk mat en viktig del. Hemköp vägleder och inspirerar så att flera vågar prova, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

Hemköps initiativ med vegetariska varor i köttdisken genomförs i ett flertal butiker i Stockholm under hösten, där Hemköp City är först ut. Blir det uppskattat är ambitionen att fler butiker runt om i Sverige ska följa efter.

Relaterade artiklar