Hur är det egentligen att vara vegan och elitidrottare? Här en intervju med Hampus Dargren om träningsfördelar, mattips och kosttricks.

7 dec 2016

innebandy2-kopiaHampus Dargren är innebandyspelaren som är vegan. Hampus har tidigare spelat för bland annat Visby och Linköping, och spelar numera i Svenska Superligan (SSL) för FC Helsingborg. Men hur är det egentligen att vara vegan och elitidrottare?
– Jag försöker upplysa om fördelarna, men ibland kan det vara svårt att påverka folk, säger Hampus.

– Min flickvän har varit vegetarian i flera år, och hon jobbar dessutom med kinesisk medicin; akupunktur, naturläkemedel, örter och sådana saker. Hon har mycket bra koll på vad man ska stoppa i sig och hon fick mig dessutom att sluta äta kött.
– I januari 2015 bestämde vi oss dessutom för att ta bort alla mjölkprodukter. Sedan dess äter vi bara veganskt hemma.

Egengjord müsli, hampaprotein, cashewmjölk, frön och falafel – så ser en vanlig vegansk dag ut.
– I början hade vi ingen direkt plan, men det har blivit bättre med tiden. Vi har hittat mer recept och tagit reda på vad vi behöver. Vi har båda (Hampus och hans flickvän, reds. anm.) tagit blodtester för att se om det är något vi saknar, det är inte helt ovanligt att man som vegan saknar till exempel B12.
– Men det blir helt klart bättre och bättre. Jag äter mycket hampaprotein för att få i mig extra proteiner. Det är något jag börjat med sedan jag blev vegan, så jag garantera att jag får i mig det jag behöver i och med att jag idrottar på den nivån jag gör.

Så hur ser en vanlig vegansk dag ut?
– Till frukost blir det ofta cashewmjölk och egengjort müsli. Cashewmjölken består av vatten, cashewmjölk och två-tre dadlar, sedan kör jag det i en mixer – svinenkelt. Vi gör också egen müsli med nötter, frön, shiafrön, banan och bär.
– Till mellanmål blir det ofta en smoothie för att få i mig lite extra protein. Här har jag i hampaproteinet, lite frukt, bär och så cashewmjölk.
– Till lunch är det vanligt att vi gör falafel eller biffar på bönor, med pasta, ris eller potatis.
Har du något schysst, veganskt recept?
– Jag gör en grym linsgryta! Det är en gryta på linser och curry som serveras med ris. I själva grytan har jag linser, lök, krossade tomater, kokosmjölk och massa olika kryddor som curry, garam masala, gurkmeja, ingefära.

Hur får du i dig tillräckligt med proteiner?
– Jag har inte varit jättenoga med det i och med att jag är hyfsat ny vegan. Jag äter ju hampaprotein varje dag, två gånger om dagen i bästa fall, för att få i mig protein. Det kompletterar jag med bönor, nötter som även är proteinrikt. Och så äter jag kosttillskott för veganer och vegetarianer, så jag får i mig B12.

Det kan vara lite klurigt att tillaga bönor?
– Jag brukar köra torra bönor som jag antingen blötlägger i typ 10 timmar eller kokar. Det går även att köpa bönor på tetra pak som man kan äta direkt eller steka lite. Men rent ekonomiskt är det billigare att köpa bönorna torra, men det krävs lite bättre planering i och med att man ofta måste blötlägga dem på morgonen.
– Det är egentligen ganska enkelt, men ibland kan det vara klurigt. Kommer jag hem klockan tre på eftermiddagen och tänker att det vore gott med bönor till middag blir det lite svårt då de måste ligga i vatten i tio timmar. Därför brukar jag alltid ha lite bönor som redan är klara – om vi skulle behöva laga något snabbt.

Vegan och innebandyproffs – hur fungerar det?
– Jag har ju såklart nämnt det för min fystränare. Han är rätt okej med det ändå, även fast jag ibland kan se på honom att det är många som tänker att jag är en idiot. Folk blir förvånade och jag får ofta höra den klassiska kommentaren “hur får du i dig tillräckligt med protein?”.
– Sanningen är att det inte varit några problem alls. Helsingborg har inte sagt åt mig att lägga om min kost eller bett mig att börja äta kött. Men frågorna kanske kommer om jag börjar prestera sämre.
– Ingen har kritiserat en matchinsats på grund av att jag är vegan.

Finns det någon annan i klubben som är vegan?
– Inte vad jag vet. Jag försöker ju upplysa om fördelarna, men ibland kan det vara svårt att påverka folk. Det är många som är lite “anti” det hela, och jag var faktiskt likadan tidigare. Det är nog inte så vanligt, jag vet i varje fall ingen.
– Fördomen om att man som vegan inte kan bygga muskler kan du slänga i väggen. Inom Amerikansk fotboll finns det många som har lyckats, det är kul att se – det går om man vill!

——————————————–
Treated.com är ett EU-godkänt onlineapotek baserat i Manchester, Storbritannien.
Treated.com arbetar med laglig läkemedelshandel och skriver ut recept inom EU.
Artikeln är skriven av Elias Hemmilä, svensk marknadschef på Treated.com Sverige.

Här hittar du Treated.com Sverige.
Här hittar du Treated.com Sverige på Facebook.