Under första halvåret av 2016 ökade Axfood, med kedjor som Willys och Hemköp, sin försäljning av vegetariska produkter med 41 procent.

24 Aug 2016

– Att äta mer vegetariskt har kommit för att stanna, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

TNS Sifo gjort en undersökning på uppdrag av Axfood som visar att var tredje svensk (36%) dag äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Bra jobbat säger vi på VEGO! :)

I samma undersökning säger 22 procent av de tillfrågade att de kommer att minska sitt köttätande under 2016. Kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt framöver (25%), medan det bland de yngre är ännu fler (31%).

hej vego– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt, säger Åsa Domeij.

Axfood kommer att satsa mer på vegoprodukter och börjar nu en turné till 17 studentstäder för att bjuda på smakprover och berätta om nya produkter.

I serien ”Hej Vego!” finns bland annat deras veganska vetebaserade Pulled Vego och en ovo-vegetarisk färs.

Relaterade artiklar