Tekniken bygger på den indonesiska traditionen att göra tempeh av sojabönor, men Pia har vidareutvecklat metoden till att användas för svenska ärtor och lagt till groddning av ärtorna i processen.

29 okt 2018

Under varumärket Bärta säljs alltså dessa öländska ärtor som fermenterats på indonesiskt vis. Med Bärta utmanas de stora livsmedelstillverkarnas veganska sortiment både vad gäller klimat- och hälsoegenskaper, men också genom att produkterna presenteras som ett lyxigt och lågprocessat alternativ för finsmakare.
− Mitt mål har hela tiden varit att produkterna ska ha maximal smak samtidigt som de har ett minimalt klimatavtryck. Under fyra år har jag arbetat intensivt med att utveckla näringsrik tempeh på öländska och ekologiska gula ärtor, säger Pia Qvarnström, vd och produktutvecklare på Swedish Temptations.

Groddningen bidrar till en mer utvecklad smak och används för att förbättra näringssammansättning och smältbarhet.
­ − Svenskarna letar ständigt efter nya hälsosamma smakupplevelser, råvaror och texturer. Jag vill utmana det icke-ekologiska och enkelspåriga veganska utbudet på marknaden, där det mesta fortfarande är gjort av processad soja och ska vara så likt kött som möjligt, fortsätter Pia Qvarnström.

Bärta produceras i Blekinge och finns än så länge bara i restaurangernas menyer. Gensvaret från restaurangerna har dock varit stort och inom kort kommer produkterna även att finnas tillgängliga i dagligvaruhandeln. Bärta finns i dagsläget som Bärta Naturell, Bärta burgare, Bärta bitar Chili&Lime, och Bärta Alspånsrökt.

För mer information kolla in hemsidan här.