Max vegoburgare har blivit en prisvinnande publiksuccé. Vi tittade förbi Max testkök för att prata med deras chefskock Jonas Mårtensson.

9 apr 2016

Hamburgerkedjan Max dundrade i januari på med tre nya gröna alternativ på menyn och succén var ett faktum. Folk stod i kö utanför restaurangerna på lanseringsdagen och många köpte inte bara en, utan alla tre varianterna för att testa.
– Vi hade hoppats att kanske 5% av gästerna skulle välja en vegoprodukt vid lanseringen. Istället var det 25% av alla gästerna som gjorde det och på vissa restauranger låg det på över 50%, säger Fredrika Fredmark, PR-ansvarig på Max.

Även nu när lanseringshetsen har lagt sig så står de gröna burgarna för runt 10% av försäljningen, vilket visar att vegotrenden är här för att stanna.

Vi trillade förbi Max provkök i Stockholm för att prata med en av de som ligger bakom succén – Max chefskock Jonas Mårtensson. Jonas som har jobbat på företaget i över 9 år men som före det hade det grandiosa jobbet: kock åt kungen. Men nu är han alltså kung över burgarna istället och älskar det.
– Det här är jätteroligt. Det händer nya saker varje dag och man har hela tiden nya projekt att se framemot. Att jobba med Max ägare familjen Bergfors är jätteinspirerande.

max1

Max har ju länge varit bra på klimatarbete och har sedan 2008 klimatkompenserat genom trädplantering i Malawi och Uganda. Med det ständiga miljötänket i bakhuvudet så har man så klart länge även pratat om köttets vara och icke vara. Och Max har försökt att lansera olika vegoalternativ tidigare, men det kanske är så att rätt tajming har saknats. Tills nu.
Men det har tagit fyra år av extra stort fokus på just vegomat.
– Vi gick igenom 50-60 olika sojaproteinprodukter för att se vad som fanns, förklarar Jonas.

Man ville ta fram en burgare som var så förbaskat god att det inte spelade någon roll att den var vego. Och det krävde en hel del research. Max team åkte runt över hela världen och käkade burgare, testade vegokött och provlagade. För det ligger mycket bakom att göra en riktigt bra burgare och det handlar mycket om att hitta en harmoni. Är BBQ-såsen lite för söt slår den över, så man la till heta jalapenos för att balansera upp. Crispy Mexican fick färsk gurka för att ge lite extra krispighet. Ett ständigt testande för att få hela tiden bli bättre.
– Hamburgare är speciella eftersom du får alla smaker och texturer i en enda tugga.

BBQ Sandwich, Crispy Mexican-burgare, Halloumiburgare och Greenburgare är det gröna gänget som står på menyn. För många var det extra kul med BBQ Sandwich, eftersom den är helt vegansk. Man rostar till och med brödet i en separat brödrost. 

Vi följer med Jonas in i testköket som ser precis ut som restaurangköken ute i landet, om än i miniformat. 
Vi får smaka på den äggfria majonnäsen som de tog fram enbart för BBQ Sandwich, men som du självklart kan få på alla burgare.
– Det fanns ingen god vegansk majonnäs, så vi tog fram en. Så gör vi på Max.

BBQ Sandwich som i övrigt består av det hypade vegoköttet Oumph. Oumph som må vara dyrare än oxfilé, men som får vara det. På Max jobbar man inte efter en prisbild, här vill man göra en riktigt god burgare och då får man helt enkelt tjäna in på andra produkter. Det är vi tacksamma för, när vi tar en tugga av den nygjord burgare.
Några pommes blir det inte, det blir det nästa gång. Men som Jonas stolt säger: Vi har världens godaste pommes här på Max.

Psst… Max Green-familjen har blivit utsedd till ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande” i Sustainable Brands Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet.

max5

Relaterade artiklar