CAPE Media och matmagasinet VEGO fördjupar samarbetet

CAPE Media köper 30% av Vegoriket AB som driver Sveriges första och största helt vegetariska mattidning VEGO.

Magasinet har 98 000 läsare och är en av få tidskrifter som ökar i senaste mätningarna av Orvesto. I samband med detta kliver också Måns Ullerstam, VD och grundare av Kale United, in som styrelseordförande.

– Det är en naturlig fördjupning av samarbetet i syfte att växla upp affären, utöka produktportföljen och möta en kraftigt växande marknad, säger Tobias Björkman, VD på CAPE Media.

Tidningen VEGO startades av Mattias Kristiansson 2014 och var då en riktig uppstickare i tidningsvärlden. Utan ett stort förlag i ryggen så skapade Mattias en plattform för alla intresserade av vegetarisk och vegansk mat, nyheter, inspirerande intervjuer mm. Den gick från ett hjärteprojekt till att idag vara en av Sveriges största mattidningar som även engagerar hundratusentals i sociala medier.

– Med CAPE Media som delägare möjliggörs de satsningar som jag länge sett fram emot. Jag får resurser till produktion och affärsutveckling som kan förverkliga fler idéer. Tillsammans kan vi utveckla både nya och befintliga produkter i en högre takt, säger Mattias Kristiansson, VD och grundare av Vegoriket.

Bara i USA har antalet veganer ökat med 600 procent på tre år. Idag handlar veganism inte längre bara om djurhållningsfrågor utan är för allt fler en fråga även om hälsa och hållbar livsstil. Det som bara för några år sedan sågs som en trend har snabbt blivit en självklar och global fråga om hur vi ska leva hållbart och ta ansvar för vår planet.

– Vi ser att producenter och leverantörer tagit veganismen på stort allvar, både genom en kraftig ökning av det växtbaserade sortimentet och en bredare kommunikationsstrategi för att nå ut med sina produkter. Den utvecklingen ska vi fortsätta vara en viktig del av. Även i en bredare marknad ska VEGO fortsatt vara ett självklart medieval för kommunikationen av klimatsmarta produkter, säger Tobias Björkman.

Vegoriket ska framförallt öka distributionen av de digitala produkterna som idag består av bl.a. video och sponsrade artiklar. Idag distribueras de främst på Facebook och Instagram samt i det egna nyhetsbrevet. Kanaler som har ett mycket starkt engagemang och följs av trogna fans.

– För att växa och fortsätta vara drivande i veganiseringen, måste vi nå ut även till en bredare massa. Vi ska inte bara inspirera trendkänsliga och medvetna millenials, nu är det dags att inspirera alla till mer en mer klimatsmart livsstil, säger Mattias Kristiansson.


FAKTA

CAPE Media är en sälj– och affärsutvecklingspartner inom media som med en komplett organisation tillhandahåller säljledning, produktion, innovation och teknik för att skapa lönsamma affärsresultat för medieägare och annonsörer. Bolaget omsätter drygt 100 mkr i årlig försäljning och har 35 anställda.

VEGO är Sveriges första och största helt vegetariska mattidning. Här finner du grön mat när den är som bäst, från vegofierade klassiker till nya favoriter. Recept, tips, inspirerande artiklar, intervjuer, kostråd, krönikor och mycket mer. Tidningen har 98 000 läsare, 60 000 följare på Instagram och 60 000 följare på Facebook samt 17 000 nyhetsbrevsprenumeranter.


För mer information, kontakta:

Mattias Kristiansson, VD och grundare, Vegoriket, mattias@vegomagasinet.se, 0768-55 99 77

Tobias Björkman, VD, CAPE Media, tobias.bjorkman@capemedia.se,
070-215 66 43

Måns Ullerstan, VD pch grundare, Kale United, mans@kaleunited.com, 070-395 83 31