Annons
Cape Ad

4 av 10 svenskar vill äta vego för att minska klimatpåverkan

45% av svenskarna är öppna för att äta mer vegetariskt/veganskt för att minska klimatpåverkan – samtidigt är 14% inte intresserade av att ändra sina vanor. Det enligt en färsk undersökning utförd på uppdrag av EU-kommissionen.


I en orolig tid med ökande matpriser, stigande räntor och allt mindre pengar över, får allt fler hushåll  svårare att få vardagsekonomin att gå ihop. ”European Climate Pact” är en satsning som initierats av EU-kommissionen inom ramen för European Green Deal med syfte att Europa ska bli världens första klimatneutrala kontinent. Undersökningen har genomförts inom ramarna för satsningen i syfte att bättre förstå svenskarnas beteende kopplat till hållbara val. 
 
Kvinnor mer öppna för avstå för klimatets skull
62% av svenskarna är beredda att köpa färre nya kläder och saker, 45% på att äta mer vegetariskt/veganskt och 41% kan tänka sig att flyga mindre på semestern. 

• Kvinnor är i större utsträckning beredda på att köpa färre nya kläder och saker (kvinnor 76% vs män 49%)
• Kvinnor är i större utsträckning beredda på att äta mer vegetariskt/veganskt (kvinnor 56% vs män 34%)
• Kvinnor är i större utsträckning beredda på att flyga mindre på semestern (kvinnor 48% vs män 34%)
• Kvinnor är i större utsträckning beredda på att ta sig till jobbet/skolan/aktiviteter på ett annat sätt (kvinnor 41% vs män 25%)
• 23% av männen är inte intresserade av att ändra sina vanor för att minska sin klimatpåverkan. Motsvarande för kvinnor är 6%.
 

Emma Sundh tipsar: så kan du göra skillnad – och få flera att engagera sig 

Emma Sundh, journalist, författare och hållbarhetsinfluencer, delar sina bästa tips för hur du kan engagera dig där det ger mest effekt, och få fler med dig. 
 
1. Påverka! Ett vanligt argument som jag hör är “vad spelar det för roll om lilla jag”. Och det är ett ypperligt sätt att frånsäga oss ansvar. Vad vi gör spelar roll. Vi individer är en förutsättning för allt i samhället, och tillsammans utgör vi en opinion. Förutom att vi är väljare, så är vi också konsumenter, någons kollega, vän och del av olika sammanhang och grupper. Vi har möjlighet att påverka, uttrycka oss, inspirera och välja bort – och berätta om det. Använd den makten. 

2. Börja med dig själv och ta det vidare. Vad vi gör som individer förändrar inte världen i ett kick, men vi kan alltid ställa oss kontrollfrågan “om alla gjorde som jag, skulle världen bli bättre eller sämre”. Jag uppmuntrar alltid människor att börja med sänka sina egna utsläpp, för ganska snart stöter en på patrull eftersom vi lever i ett totalt ohållbart samhälle. Vill du ställa bilen och börja cykla eller åka kollektivt kanske du snart inser att cykelbanorna lyser med sin frånvaro, är för trånga eller försvinner ut i en vägbana. Kollektivtrafiken kanske går sällan och långt ifrån där du bor. Vill du minska din konsumtion och handla mer cirkulärt, lokalt, resurssmart och kanske reparera TV:n istället för att köpa en ny? Ja, då inser du snart att det finns få cirkulära alternativ på ett och samma ställe och kanske kostar reparationen skjortan. För att rå på dina egna utsläpp måste du då påverka samhället. Föreslå bokningsbar kollektivtrafik som tar nya rutter beroende på var behovet finns, en krispig cirkulär galleria i din kommun (gärna i city dit all kollektivtrafik går) eller föreslå en matsvinnshylla i matbutik. Det förenklar för dig – och för alla andra i ett svep. 

3. Snacka framtid! Ofta snackas det om vad vi ska försaka. Vi ska skippa köttet, sluta flyga, minska vår konsumtion och köra mindre bil. Men vad ska vi göra istället? Vad ska vi längta efter? Och drömma om? Efterfråga! Hur ser en vettigare framtid ut? Vad skulle behövas i din kommun för att förenkla för dig som medborgare att leva mer hållbart? Vad skulle ge bättre livskvalité? Spåna idéer, dröm, snacka loss i olika sammanhang och få fler att bli sugna på en vettigare framtid – redo att efterfrågas.

4. Copy with pride. Det bubblar av spännande satsningar i kommuner, regioner och i andra länder. Frankrike har infört en radda spännande lagar, i Malmö har kommunledningen beslutat att solceller ska vara standard på kommunala nybyggda eller renoverade tak, Paris tar bort 72% av alla parkeringsplatser för att skapa en stad för människor – inte bilar. I Österrike kan du köpa ett kollektivtrafikspass (kostar ungefär lika mycket som ett SL-kort) som tar dig runt på hela landets kollektivtrafik, inklusive tåg. Vad kan din kommun eller region copy with pride? 

5. Shoppa oss ur klimatkrisen. Hållbara alternativ lyfts ofta som dyrare, vilket stämmer när vi ser till exempelvis reparationer och köp av elbil. Så borde det så klart inte vara – vilket vi måste försöka ändra på genom att lyfta frågan. Det måste bli enklare att göra rätt – svårare att göra fel. Tyvärr finns en utbredd tanke om att vi kan shoppa oss ur klimatkrisen – köpa en ny garderob i bättre material – istället för den vanliga polyester-tröjan för 49 spänn. Men vi kanske ska tänka om, tänka nytt? Det bästa vi kan göra är att använda det vi har, och välja andra hand i första hand. Många val är billigare – secondhand och säsongsmat exempelvis. De andra bitarna ska vi så klart se till att påverka, så ingen kommer i kläm i omställningen. Och när det gäller att påverka har vi alla en roll att spela. 

6. Var med och ändra normerna. Vi människor är flockdjur. Vi gör som alla andra. Vi påverkar och inspirerar – vare sig vi vill det eller inte. Här har vi alla en möjlighet att ändra normer. Laga istället för att köpa nytt, bära synliga lagningar, köpa secondhand i julklapp, cykla till jobbet, bjuda på restfest-middag och normalisera hemester. Åt vilket håll inspirerar du?

7. Lyft frågan. Ibland behövs bara att någon lyfter frågan. Hur ser företags klimatpolicy ut? Utbildas alla kommunpolitiker i klimat och miljö – så de har kunskap att fatta beslut? Är detta en satsning som går i linje med klimat- och miljömål? Är det rimligt att ta flyget på konferens? 

8. Gör media sitt jobb? Ställer lokalpressen kritiska frågor om klimat och miljö till företagen? Eller saknas någon fråga? Får redaktionerna den utbildning som krävs för att de ska kunna granska samhället, företagen och politiken med ett par skarpa klimatglasögon. Ifrågasätt!

Om undersökningen
Metod: Webenkät 1000 respondenter, genomförd i november 2022 av PFM Research på uppdrag av Gullers Grupp för EU-kommissionens klimatsatsning European Climate Pact. För frågor om undersökningen: Fredrik Jönsson, vd PFM, 0705-279173, fredrik@pfmresearch.se
Om European Climate Pact European Climate Pact är en satsning som initierats av EU-kommissionen inom ramen för European Green Deal med syfte att Europa ska bli världens första klimatneutrala kontinent. https://climate-pact.europa.eu/index_en